فروش ویژه 16 آذر
فروش ویژه کمپبل و سولومون
پیام مصطفی پویان مدیر خانه زیست شناسی
پیش فروش دوره 5 جلدی LIFE 2017
مهرتان مبارک
بانک آزمونهای ارشد از سال 75 تا 96
فروش ویژه جانورشناسی هیکمن جلد 1 و 2
بن تخفیف ویژه خرید کتاب از اف بوک

تاوان عشق
نویسنده: دکتر محمدرضا نوری دلویی
ناشر: خانه زیست شناسی
قطع: وزیری/960 صفحه
 
 

سخن ناشر

... مهرماه 1374 بود و من تازه دانشجوي فوق­ ليسانس دانشگاه تهران شده بودم؛ « رشته‌ي علوم سلولي و مولكولي».

روزي براي گرفتن مقاله ­اي تخصصي، به ساختمان مركز ملي مهندسي ژنتيك و فناوري زيستي، واقع در ضلع شرقي دانشگاه تهران ـ‌ خيابان قدس، كوچه عباس شفيعي ـ رفتم و از درب طبقه­ي سوم ساختمان، وارد كتابخانه­ ي اين مركز شدم.

پس از ورود به كتابخانه، تابلوي نقره­اي رنگ بزرگي (مربوط به بهره‌برداري از نخستين آزمايشگاه و كتابخانه‌ي مركزي به تاريخ 22/11/1371) بر روي ديوار جلب توجه مي­كرد. به نوشته‌ي روي تابلو دقيق شدم و نگاهم در انتهاي آن بر روي يك اسمِ آشنا خيره ماند: [مؤسس و مدير: محمدرضا نوري دلويي]

اين اسم را چندي قبل بر روي كتاب­هاي فرهنگ مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي مولكولي نيز ديده بودم و از دوستان در دانشگاه و خوابگاه، هم زياد شنيده بودم ...

دكتر محمدرضا نوري دلويي از همان روزها و حتي كمي قبل­تر از آن در ذهنم جايگاهي ويژه يافت. او را همواره انساني با هدف­هايي بزرگ، شخصيتي جسور و متفاوت از ديگران،‌ يافتم ...

سال­هاي منتهي به فارغ­ التحصيلي ­ام از دانشگاه تهران، همراه شده بود با شنيدن خبرهاي نگران­ كننده ­اي­ از دكتر نوري دلويي، كه شايد مهم­ترين آن­ها كنار گذاشته شدن ايشان از مديريت مركز ملي مهندسي ژنتيك بود!

سال­ها گذشت و من پس از فارغ ­التحصيلي، خانه‌ي زيست­ شناسي را تأسيس كردم. در يكي از كتاب­هاي دوره ­ي دبيرستان، براي آشنايي دانش ­آموزان و دبيران با مفاخر علمي كشور در حوزه­ ي
زيست­ شناسي، بدون اطلاع قبلي، بيوگرافي ايشان را قرار دادم. دكتر نوري دلويي پس از ديدن اين بيوگرافي، با انتشارات تماس گرفتند و شاكي شدند كه چرا بدون اطلاع ايشان اين مطالب چاپ شده است! نظر ايشان بر اين بود كه اگربا هماهنگي انجام مي‌شد، متن كامل‌ تري را آماده و در اختيار دانش‌پژوهان قرار مي‌دادند؛ اين شد سرآغاز يك ارتباط دوست ­داشتني با شخصي كه هميشه در ذهنم جايگاه متمايزي از ديگر زيست­ شناسان كشور داشت.

زماني كه دكتر نوري دلوييِ عزيز، در پي مذاكرات و درخواست حضوريِ بنده و همكاران و
درخواست­هاي بسياري ديگر، به ­ويژه دانشجويانشان، سرانجام پيشنهاد چاپ زندگينامه و خاطراتِ گذشته­ ي خود را پذيرفتند، فرصتي پيش آمد تا واقعيت­هاي بزرگ شدن و عزيز شدنِ اين استاد برجسته‌ي كشور را بفهمم! بيش از هر كس ديگري، اين سرگذشت­ نامه براي خودم جالب و جذاب بود

قلم شيواي دكتر نوري دلويي، همراه با استعداد ذاتي ايشان در شعر و ادبيات و نگارش فصلي تحت عنوان «يادِ دوست» در تمجيد و تجليل؛ و نگارش شرح مختصري از زندگينامه‌ي بزرگان علم و دانش اين سرزمين در حوزه­ هاي دانشگاهي و غيردانشگاهي، همچون دكتر علي شريعتي، دكتر عبدالله شيباني (رئيس اسبق دانشگاه تهران)، دكتر سيد جعفر شهيدي، دكتر ابوالقاسم گرجي، پروفسور حسين ميرشمسي، استاد محمدتقي جعفري، آيت­الله طالقاني، حاج شيخ عبدالله نوراني، پروفسور محمد عبدالسلام، پروفسور فضل‌الله رضا و ... كتاب حاضر را از هر جهت متمايز كرده است. بسيار اميدوارم كه تك­تك دانشجويان و به­ ويژه دانشجويان رشته­ هاي زيست­ شناسي و پزشكي اين كتاب سترگ را با چشمِ جان مطالعه كنند و در دورنماي آينده­ي خود چنين شخصيتي را الگوي زندگي خويش قرار دهند. ما، در كنار چاپ اين اثر، به دنبال ترويج فرهنگي هستيم كه اساتيد بزرگِ ما را تشويق به نوشتن و نوشتن نمايد! سرمايه­اي كه طي ساليان درازِ تحصيل، پژوهش و تدريس در روح و جان اين بزرگواران اندوخته شده است، با نوشتن، همچون دُري گرانبها از صدف بيرون خواهد آمد.

كاش مي­شد در دانشگاه­ هاي كشور، واحدِ درسي به نام « تجربه ­ي اساتيد» ارائه مي­شد و اساتيد بزرگي چون دكتر نوري دلويي به بيان تجربيات و خاطرات گرانبهاي خود مي­پرداختند. ارزش واقعي چنين
كلاس­هايي به هيچ ­وجه با كلاس­هاي علمي و واحدهاي معمول دانشگاه­ها قابل مقايسه نخواهد بود!

در پايان،‌ ضمن آرزوي سلامتي و سعادت براي جناب آقاي دكتر نوري دلويي، از ايشان به خاطر صبر و متانت و حوصله­ ي فراوان در فرايند انجام كار چاپ اين اثر گرانبها، تشكر و قدرداني مي­كنم.

مصطفي پويان

مدير نشر خانه زيست‌شناسي

زمستان/1396
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 بنا دارم شخصیتی را به شما معرفی کنم که به تعبیر خودم "خاص ترین زیست شناس کشور " است؛ بله خاص ترین !

کار کردن با چنین شخصیتی، در عین جذابیت و افتخار، فوق العاده سخت و حساس بود!
علت اصلی این سختی هم نظم فراتر از تصور بنده و شماست که گاهی انسان را تا مرز کلافگی پیش می برد ...!

دکتر محمد رضا نوری دلویی همیشه و همواره در ذهن من یک شخصیت ممتازِ جسور بوده و هست

.

 

 

 

 
او را از زمانی که دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه تهران بودم ( و حتی اندکی قبل تر که دانشجوی دانشگاه شیراز بودم) می شناختم .

اما همه بزرگی او در ذهنم به خاطر تاسیس "مرکز ملی مهندسي ژنتیک و بيوتكنولوژي ايران" بود،  مرکزی که با وجود راه اندازی تنها بخش هایی از آن، امروزه یکی از مراکز معتبر علمی کشور است .

یادم می آید اولین جمله ایی که من از این مرکز شنیده بودم این بود که قرار است این مرکز به حدی توسعه یابد تا در آمدی به اندازه فروش نفت در کشور داشته باشد...!

با هم مختصري از زندگي نامه دكتر محمد رضا نوري دلوئي را مرور ميكنيم....⏪ دكتر محمد رضا نوري دلوئي استاد پايه 26 دانشگاه علوم پزشكي تهران در 20 بهمن سال 1328 در يكي از روستاهاي گناباد بنام "دلوئي" و در خانواده اي كشاورز چشم به جهان گشود.

دوران دبستان را همان جا سپري كرد. در طي دوران تحصيل همواره با كسب رتبه نخست، دانش آموزي ممتاز بود و البته در كنار درس به فعاليتهاي ديگري هم مي پرداخت.  
محمد رضا، تحصيلات ابتدائي را در دبستان شيباني واقع در روستاي دلوئي در سال 1341 به پايان رساند و در سال 1347 ديپلم خود را در رشته ي طبيعي (علوم تجربي) با كسب رتبه ي نخست در دبيرستان ناصر خسرو گناباد اخذ كرد.
 سپس به دانشكده علوم دانشگاه تهران در مقطع ليسانس زيست شناسي وارد شد.
در آن زمان براي او فرصتهاي ديگري هم در رشته هائي كه در آن زمان جاذبه بيشتري داشت، موجود بود اما علاقه به جستجو و پژوهش در مسائل زيست شناسي[ بويژه ژنتيك ] موجب شد تا به اين رشته بپردازد.
 
پس از اخذ مدرك ليسانس، با اخذ رتبه نخست كنكور فوق ليسانس، شاخه ي راديو بيولوژي و ژنتيك، وارد مركز تحقيقات بيوفيزيك و بيوشيمي (IBB) دانشگاه تهران شد.
 مركزي كه در آن زمان از جايگاه بسيار بالائي در علوم سلولي و مولكولي روز دنيا برخوردار بود.
پس از حدود سه سال تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و كسب رتبه نخست، با استفاده از بورسي كه به وي تعلق مي گرفت، براي ادامه تحصيل به خارج از كشور رفت.
 محمد رضا نوري دلوئي در همان سال نخست تحصيل در رشته زيست شناسي دانشگاه تهران با پيگيري هاي دشوار چندين ساله و مستمر خود، سرانجام در سال 1351، مسئولين وقت گروه زيست شناسي و دانشكده علوم دانشگاه تهران را متقاعد كرد كه پژوهش روي زعفران ايران به دليل اولويت داشتن (ارزش اقتصادي قابل توجه) آغاز شود.
 بدين منظور نامبرده در چندين نوبت بنه هاي زعفران مزروعي را از زادگاه خود گناباد (بويژه روستاي دلوئي) در فصل مناسب به تهران انتقال داد، با كمك مستقيم مرحوم پدر خود در مزرعه ي 78 هكتاري دانشكده علوم دانشگاه تهران (واقع در كرج) ، قم ، پرديس اصلي دانشگاه تهران و گلخانه هاي پژوهشي در محل IBB دانشگاه تهران، كه در حال تاسيس بود، كاشت و خود، سرانجام در سال 1354 نخستين پايان نامه پژوهشي كارشناسي ارشد را با عنوان "مطالعه ي سيتو ژنتيكي زعفران (Crocas Sativus) و بررسي امكان كاشت آن در مناطق غير از جنوب استان خراسان" را با موفقيت چشمگير گذراند.محمدرضا نوري دلوئي در سال 1354 به دانشگاه ايالتي ميشيگان آمريكا رفت و حدود 6 سال بطور تمام وقت به تحصيل پرداخت و در تير ماه 1360 با دريافت درجه دكتراي تخصصي (Ph.D) در رشته ي "ژنتيك مولكولي پزشكي"  به كشور بازگشت.

وي از سال 1360 تاكنون با استفاده وسيع و مستمر از روشها و فنون روزآمد مهندسي ژنتيك و ژنتيك مولكولي در بيماريهاي بسيار مهم ارثي و سرطان، از جنبه هاي نظري و علمي توفيق انجام پژوهش هاي گسترده اي را داشته است، و نيز در دوره هاي متعدد پيشرفته تخصصي و در مراكز پيشرفته علمي جهان شركت داشته است. تخصص هاي تكميلي وي ، بيماريهاي ارثي ، مهندسي ژنتيك و سرطان مي باشد.
 
دكتر  محمد رضا نوري دلوئي تقريبا همزمان با تولد دانش و فن مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي مولكولي، وارد دانشگاه ايالتي ميشيگان شد و با بهره گيري از اين حسن تصادف، همراه با آموزش، با استفاده از روش هاي قدرتمند مهندسي ژنتيك، پژوهش هاي وسيع و عميقي را بويژه در زمينه هاي مكانيسم مولكولي پيدايش سرطان انجام داد كه به دستاورد ها و كشفيات بسيار مهمي منجر گرديد كه بخشي از آن در مجله ي نيچر (Nature) به چاپ رسيد.
علاقه فراوان به اين پژوهش ها و عشق خدمت به كشور، اين پرسش را براي او پيش آورد كه چرا ما در ايران چنين كارهايي نكنيم؟سال 1360 و همزمان با ورود به كشور اين ايده را در ايران بطور جدي و مستمر، طرح و پيگيري كرد.
شش سال پيگيري فوق العاده دشوار، تنها، اما خستگي ناپذير، بي وقفه و عاشقانه گذشت.
 از موارد بسيار نادر كه بگذريم، در تمام اين مدت، پيشنهاد و پيگيري هاي همه جانبه وي،از سوي مسئولان مربوطه مورد استقبال قرار نمي گرفت.
نامبرده سر انجام با لطف خداوند در سال 1366 توفيق يافت مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي (پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و فناوري زيستي) را تاسيس كند.مرکزی كه انديشه ي نخستين آن در سال 1355 و در كشور آمريكا در ذهن او شكل گرفت، و در پي تاسيس آن، اين روياي دلچسب و شيرين به واقعيت پيوست.

دكتر نوري دلوئي تا بهمن ماه 1372 مسئوليت اداره اين مركز را نيز بر عهده داشت.
 او در همان اوايل تاسيس مركز، بيش از 22 نفر را به عنوان بورسيه هاي مركز در مقطع PhD به كشور هايي مانند كانادا، ژاپن، بلژيك، سوئد و انگليس اعزام كرد تا هسته ي اوليه ي پژوهشگران ومتخصصان واجد شرايط مركز فراهم آيد. وي همزمان با همكاري چند مؤسسه ي پژوهشي و آموزشي كشور، دوره ي دكتراي فراورده هاي بيولوژيك را در كشور تاسيس كرد تا از اين طريق نيز بخشي از نيرو هاي ضروري و مورد نياز كشور تربيت شود.
در سال هاي نخست تاسيس دانشگاه تربيت مدرس ، در سال 1362، دكتر نوري دلوئي فعاليتي را نيز در آنجا آغاز كرد و با تاسيس گروه ژنتيك، شرايط براي تربيت نيروهاي مفيد در رشته ژنتيك فراهم آمد.

دكتر محمدرضا نوري دلوئي دهها دانشجوي فوق ليسانس در رشته ژنتيك تربيت كرد كه بسياري از آنها، پس از دريافت درجه دكتراي از داخل و بويژه خارج از كشور، و كسب موفقيت هاي قابل توجه، هم اينك در دانشگاهها و مراكز پژوهشي كشور به فعاليت مشغولند.

ايشان براي حدود 14 سال، مديريت اين گروه را نيز بر عهده داشت. دكتر در سال هاي 63-62 با كمك وزارت آموزش و پرورش، براي نخستين بار در كشور تاسيس و انتشار مجله اي را بنام " مجله رشد آموزش زيست شناسي" آغاز كرد و بيش از 13 سال سر دبيري آن را نيز بر عهده داشت.
تاسيس مجله ي بين المللي علوم پايه جمهوري اسلامي ايران در سال 1366، فعاليت مهم ديگر دكتر نوري دلوئي است كه همچنان مدير مسئول و سر دبيري آن را نيز بر عهده دارد. اين نشريه كه در ISI نيز نمايه مي شود، پژوهش هاي علوم پايه را كه براي نخستين بار در كشور انجام مي شود، به زبان انگليسي منتشر مي كند. در اين نشريه ي بين المللي، مقاله ها ي فراواني از پژوهشگران ودانشمندان بسياري ازكشورهاي جهان چاپ شده است كه همچنان ادامه دارد. از جمله از مرحوم پروفسورعبدالسلام دانشمند مسلمان و برنده جايزه نوبل فيزيك نيز مقاله اي چاپ شده است.

دكتر نوري همچنين  در سال 1377 و پس از نزديك به دو دهه پيگيري مستمر، توفيق بدست آورد كه با حمايت وقت دانشگاه، گروه ژنتيك پزشكي را در دانشكده دانشگاه علوم پزشكي تهران، ايجاد كند. ايشان مديريت اين گروه را نيز تا سال 1382 بر عهده داشتند
 
عضويت در شوراي پژوهش هاي كشور، شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي كشور، معاون دانشگاه تهران، رئيس دانشكده علوم دانشگاه تهران و معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي ايران، و عضو هيئت مؤسس و عضو هيئت مديره ي انجمن زيست شناسي ايران و سر دبيري نشريه ي علمي پژوهشي اين انجمن، از آغاز تاسيس براي مدت 10 سال، عضويت در مجله ي علمي پژوهشي بيو تكنولوژي ايران ، دبيري كميته ي پيشگيري تشخيص و درمان بيماريهاي ژنتيكي كشور، عضويت در شوراي سياستگذاري و هماهنگي زيست فناوري پزشكي كشور، عضو و نماينده ي هيئت مؤسس انجمن علمي ژنتيك پزشكي ايران، از جمله مسئوليت هاي گذشته ايشان بوده است.
دكتر محمد رضا نوري دلوئي در هيئت هاي تحريريه ي نشريه هاي متعدد علمي پژوهشي مانند: نشريه بين المللي پزشكي جمهوري اسلامي ايران، Acta Medica Iranica، طب و تزكيه، نشريه علمي پژوهشي زيست شناسي ايران (وابسته به انجمن زيست شناسي ايران) و فصلنامه انگليسي علمي پژوهشي شنوائي سنجي عضويت دارد. همچنين ايشان عضو و دبير بورد ژنتيك كشور بوده، و در كميته ي برنامه ريزي علوم زيستي كشور، كميته ي كشوري اخلاق در پژوهش هاي علوم پزشكي، كميته ي علمي المپياد زيست شناسي دانشجوئي كشور، هيئت مديره ي انجمن ژنتيك پزشكي كشور، هيئت امناي انستيتو پاستور ايران و... عضويت دارد.
 
 دكتر نوري دلوئي از محضر بسياري از اساتيد برجسته خارجي بويژه " جيمز واتسون" ، "هانس كربس " ، راتمن ، رابينز ، كانگ ، كارلسون و اشنايدر كه عموما شهرت جهاني دارند ، كسب فيض نموده است.

همچنين اساتيد وي در دانشگاه ميشيگان، پروفسور كانگ (استاد راهنماي پايان نامه ي دكتراي ) ، پروفسور مايكل بيشاب و پروفسور ورموس در سال 1989 جايزه ي نوبل گرفتند. مرکزی كه انديشه ي نخستين آن در سال 1355 و در كشور آمريكا در ذهن او شكل گرفت، و در پي تاسيس آن، اين روياي دلچسب و شيرين به واقعيت پيوست.

دكتر نوري دلوئي تا بهمن ماه 1372 مسئوليت اداره اين مركز را نيز بر عهده داشت.
 او در همان اوايل تاسيس مركز، بيش از 22 نفر را به عنوان بورسيه هاي مركز در مقطع PhD به كشور هايي مانند كانادا، ژاپن، بلژيك، سوئد و انگليس اعزام كرد تا هسته ي اوليه ي پژوهشگران ومتخصصان واجد شرايط مركز فراهم آيد. وي همزمان با همكاري چند مؤسسه ي پژوهشي و آموزشي كشور، دوره ي دكتراي فراورده هاي بيولوژيك را در كشور تاسيس كرد تا از اين طريق نيز بخشي از نيرو هاي ضروري و مورد نياز كشور تربيت شود.

در سال هاي نخست تاسيس دانشگاه تربيت مدرس ، در سال 1362، دكتر نوري دلوئي فعاليتي را نيز در آنجا آغاز كرد و با تاسيس گروه ژنتيك، شرايط براي تربيت نيروهاي مفيد در رشته ژنتيك فراهم آمد. دكتر محمدرضا نوري دلوئي دهها دانشجوي فوق ليسانس در رشته ژنتيك تربيت كرد كه بسياري از آنها، پس از دريافت درجه دكتراي از داخل و بويژه خارج از كشور، و كسب موفقيت هاي قابل توجه، هم اينك در دانشگاهها و مراكز پژوهشي كشور به فعاليت مشغولند.

ايشان براي حدود 14 سال، مديريت اين گروه را نيز بر عهده داشت. دكتر در سال هاي 63-62 با كمك وزارت آموزش و پرورش، براي نخستين بار در كشور تاسيس و انتشار مجله اي را بنام " مجله رشد آموزش زيست شناسي" آغاز كرد و بيش از 13 سال سر دبيري آن را نيز بر عهده داشت.تاسيس مجله ي بين المللي علوم پايه جمهوري اسلامي ايران در

برنامه ريزي علوم پزشكي كشور، معاون دانشگاه تهران، رئيس دانشكده علوم دانشگاه تهران و معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي ايران، و عضو هيئت مؤسس و عضو هيئت مديره ي انجمن زيست شناسي ايران و سر دبيري نشريه ي علمي پژوهشي اين انجمن، از آغاز تاسيس براي مدت 10 سال، عضويت در مجله ي علمي پژوهشي بيو تكنولوژي ايران ، دبيري كميته ي پيشگيري تشخيص و درمان بيماريهاي ژنتيكي كشور، عضويت در شوراي سياستگذاري و هماهنگي زيست فناوري پزشكي كشور، عضو و نماينده ي هيئت مؤسس انجمن علمي ژنتيك پزشكي ايران، از جمله مسئوليت هاي گذشته ايشان بوده است.
دكتر محمد رضا نوري دلوئي در هيئت هاي تحريريه ي نشريه هاي متعدد علمي پژوهشي مانند: نشريه بين المللي پزشكي جمهوري اسلامي ايران، Acta Medica Iranica، طب و تزكيه، نشريه علمي پژوهشي زيست شناسي ايران (وابسته به انجمن زيست شناسي ايران) و فصلنامه انگليسي علمي پژوهشي شنوائي سنجي عضويت دارد. همچنين ايشان عضو و دبير بورد ژنتيك كشور بوده، و در كميته ي برنامه ريزي علوم زيستي كشور، كميته ي كشوري اخلاق در پژوهش هاي علوم پزشكي، كميته ي علمي المپياد زيست شناسي دانشجوئي كشور، هيئت مديره ي انجمن ژنتيك پزشكي كشور، هيئت امناي انستيتو پاستور ايران و... عضويت دارد.
 
 دكتر نوري دلوئي از محضر بسياري از اساتيد برجسته خارجي بويژه " جيمز واتسون" ، "هانس كربس " ، راتمن ، رابينز ، كانگ ، كارلسون و اشنايدر كه عموما شهرت جهاني دارند ، كسب فيض نموده است.

همچنين اساتيد وي در دانشگاه ميشيگان، پروفسور كانگ (استاد راهنماي پايان نامه ي دكتراي ) ، پروفسور مايكل بيشاب و پروفسور ورموس در سال 1989 جايزه ي نوبل گرفتند. دكتر نوري اساتيد و همكاران بسيار برجسته ي ديگري هم داشته است؛ مانند پروفسور هووارد تمين كه در سال 1974 آنزيم Reverse Transcriptase را كشف كرد و همراه با آقاي ديويد بالتيمور در سال 1978 جايزه نوبل گرفتند.
  همچنين با پروفسور فالسكي ، رئيس مركز بين المللي مهندسي ژنتيك و بيو تكنولوژي واقع در تريست ايتاليا ، پروفسور تي واري ، رئيس سابق مر كز بين المللي مهندسي ژنتيك و بيو تكنولوژي در دهلي نو (هند) ، پروفسور برمك از برجستگان جهاني و دانشمند معروف مركز تحقيقات مرمره در تركيه ، پروفسور مر و پروفسور فيلد در انگلستان و شمار ديگري از دانشمندان برجسته ، همكاري هاي علمي و پژوهشي داشته و دارد.دكتر نوري دلوئي توفيق كسب فيض از محضر بسياري از اساتيد بزرگوار ايراني را در دوران هفت سال تحصيل در دانشگاه تهران داشته است كه بيش از همه بايد از روان شاد استاد فرزانه ، جناب آقاي دكتر عبدالله شيباني پدر فيزيولوژي ايران ياد كرد.

شركت در بيش از يكصد گرد همايي ، كنفرانس و كارگاه هاي پيشرفته ي علمي- پژوهشي ملي ، منطقه اي و بين المللي از آغاز تاكنون ، داشتن بيش از 21 مورد نوآوري و تاسيسات علمي- پژوهشي و علمي آموزشي و فرهنگي در سطح ملي و دريافت بيش از 20 مورد تقدير نامه در اين موارد، عضويت در بيش از 56 انجمن علمي ، اجتماعي و فرهنگي و هيئت هاي تحريريه مجلات تخصصي از سال 1360 به بعد ، عضو هيئت مؤسس سياستگذاري و برنامه ريزي دوره ها و رشته هاي فراوان در علوم زيستي و در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا از آغاز تا كنون ، مؤسس شمار زيادي آزمايشگاه هاي پژوهشي و آموزشي- تخصصي در زمينه هاي مختلف علوم سلولي و مولكولي بويژه مهندسي ژنتيك و ژنتيك مولكولي ، تدريس بيش از 35 درس مختلف در مقاطع مختلف كارداني تا دكترا مانند: ژنتيك پزشكي و انساني ، بيماريهاي ارثي و مشاوره ژنتيكي ، ژنتيك مولكولي پيشرفته ، مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي مولكولي ، ژنتيك سرطان ، انكوژن ها ، ژنتيك جمعيت ، ژنتيك رفتاري ، مباني ژنتيك و تازه هايي از ژنتيك.
در بسياري از دانشگاه هاي كشور و بويژه در دهه 60 به دليل ضرورت ، نياز مبرم و فقدان اساتيد در زمينه هاي مختلف ژنتيك و در دانشگاه هاي كشور ، دبيران محترم زيست شناسي آموزش و پرورش (و نيز دانشجويان خارج از كشور) و به بيش از 33500 دانشجو ، استاد راهنماي بيش از 22 دانشجو و استاد مشاور بيش از 41 دانشجو در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا (PhD) ، ارايه دهها سخنراني علمي- پژوهشي تفصيلي و جامع بويژه در زمينه هاي مهندسي ژنتيك ، تكنولوژي زيستي ، ژن درماني ،

ژنتيك سرطان ، پزشكي مولكولي ، سلول بنيادي و دستاوردهاي طرح بين المللي ژنوم انساني ، در شمار زيادي از دانشگاه هاي كشور از ديگر فعاليت ها و دستاورد هاي علمي ، آموزشي و فرهنگي دكتر محمد رضا نوري دلوئي محسوب مي گردد.
خانه زيست شناسي بسيار خرسند است كه كتاب " تاوان عشق " را كه گذري بر زندگي و تحصيل دكتر محمد رضا نوري دلويي است را تقديم جامعه زيست شناسي كشور كرده است.
اميدواريم از مطالعه اين كتاب لذت برده و خواندن اين كتاب، يك اتفاق بزرگ در زندگي علمي و تحصيلي شما باشد.

[ مصطفي پويان؛/ مدير نشر خانه زيست شناسي]

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

فهرست مطالب

مقدمه ناشر ................................. XVI

پيشگفتار ................................... XIX

 

فصل 1 ـ از تولد تا ديپلم

تولد ......................................... 3

خانواده و جايگاه مادر......................... 4

بي­بي ......................................... 7

برخي ويژگي­ها و خاطرات دوران خردسالي و نوجواني. 9

همّت عالي و بلندپروازي ....................... 17

خاطره­هايي از خانواده ........................ 19

زيبايي­هاي روستا و جايگاه پدر ................ 20

زلزله شهريور 1347............................ 23

روستاي دلويي................................. 25

شهرستان گناباد .............................. 27

مراسم، جشن­ها و اعياد در گناباد .............. 33

حسين(ع)، بزرگترين آموزگار عشق! .............. 34

برخي از علما، بزرگان و دانشمندان گناباد...... 35

مرحوم حاج شيخ محمد تقي بهلول................. 35

زنده­ياد استاد محمدپروين گنابادي.............. 38

اسماعيل خان (مظفرالسلطان) چه کسي بود؟........ 39

چند خاطره­ ي ديگر ............................. 39

فصل 2 ـ تحصيل در دانشگاه تهران

مقدمه........................................ 50

چرا رشته ­ي زيست ­شناسي را انتخاب كردم؟.......... 50

نامه­ هايي از زنده ­ياد دكتر صادق مبيّن............ 52

آغاز پژوهش روي ژنتيك زعفران مزروعي ايران .... 54

اقامت در خوابگاه دانشگاه تهران .............. 59

يادي از دوست عزيز باغبانم ................... 61

دعواي تحميلي دانشجويي........................ 62

گردش‌هاي علمي و استاني........................ 64

تظاهرات دانشجويي و شركت در مراسم مذهبي و سياسي 64

دستگيري....................................... 67

ابراز ادب و حق‌شناسي به پيشگاه استاد ......... 70

شماري از خاطره­هاي دانشجويي.................... 77

آشنايي و ديدار با آيت­الله سيد محمود طالقاني (ره) 80

دوستدار پايدار ادبيات، هنر و شخصيت­هاي اصيل علمي، فرهنگي و ديني     82

تدريس در دبيرستان‌هاي دولتي و تدريس خصوصي ..... 84

خاطره­اي از يكي از بازديدهاي دانشجويي......... 85

ياد و خاطره­اي از دوست عزيزم مرحوم جليل بدري . 86

يادكردي از زنده­ياد استاد دكتر عبدالله شيباني .... 86

. ـ چند مورد از ويژگي­هاي استاد ............... 87

. ـ نمونه­اي ديگر از خاطره­ها .................. 91

. ـ بخش­هايي از اطلاعيه ترحيم استاد ............ 92

. ـ در بزرگداشت استاد ........................ 93

. ـ عزّت نفس،‌ انصاف، فروتني و نمونه­ هايي از گفتارهاي استاد 94

فصل 3 ـ تحصيل در دانشگاه ايالتي ميشيگان آمريکا

آماده شدن براي سفر.......................... 104

پذيرش براي تحصيل در آمريكا و ادامه تحصيل.... 106

خاطره‌هايي از نخستين هفته ورود به آمريكا...... 110

خاطره‌اي از يك همكلاسي سابق در دانشگاه ايالتي ميشيگان  115

برخي خاطره‌هاي علمي، آموزشي و پژوهشي ........ 116

سرقت ماشين با رويكردي نژادپرستانه ........... 119

اما چه كسي ماشين را به «سرقت» برده بود و چرا؟ 121

ايجاد اختلال در مسير پيشرفت پايان‌نامه ........ 122

آموزه‌هايي از سال‌هاي تحصيل در آمريكا ......... 123

دريافت شاه كليد و آغاز پژوهش................. 124

شركت در مراسم ميهماني در منازل استادان...... 125

بسته شدن دري و گشايش درِ ديگر ............... 128

پذيرش مقاله در مجله Nature .................... 131

فعاليت‌هاي سياسي، فرهنگي و اعتقادي ........... 132

نظري گذرا بر چند خاطره­ي ديگر ................ 134

فصل 4 ـ اشتغال در دانشگاه، انجام وظيفه، خدمت و سازندگي

مروري گذرا بر شماري از فعاليت­ها............. 140

برنامه يك روز كاري........................... 143

چند خاطره و رويداد.......................... 145

داستان کارت نزدن در دانشگاه ................ 149

آغازگري تأليف فرهنگ واژه­هاي زيست­شناسي ...... 149

پيشنهاد همكاري در پايه­ريزي پژوهش­هاي بين­المللي در زمينه مهندسي ژنتيك و زيست­فناوري.................................. 150

پيشنهاد تأسيس آزمايشگاه ملي و مرجع زيست­فناوري 152

پيشنهاد تأسيس مركز ملي رفرانس تالاسمي......... 152

پيشنهاد تأسيس مركز پژوهش­هاي ژنتيك پزشكي ايران 157

پيرامون دانشگاه آزاد اسلامي: از رؤيا تا واقعيت 158

«تولد» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.... 163

ازدواج و تشکيل خانواده ..................... 165

دمي با فرزندانم ............................. 175

ترک سيگار.................................... 183

از دست دادن عزيزانم ........................ 185

سفر حج ...................................... 187

چند خاطره تكميلي............................. 187

علاقه به موسيقي اصيل و هنرهاي ديگرـ به مانند غذاي روح      192

اين همه تدريس، چرا؟ ........................ 196

اما آن خاطره ................................ 197

فصل 5 ـ تأسيس مجله رشد آموزش زيست­شناسي و همكاري با دفتر آموزش ضمن خدمت دبيران زيست­شناسي

همكاري با دفتر آموزش ضمن خدمت .............. 205

تشكيل شوراي برنامه­ريزي گروه زيست­ شناسي ...... 205

سردبيري مجله رشد آموزش زيست­ شناسي............. 207

هدف­هاي اصلي انتشار مجله..................... 208

يادي از هيأت تحريريه مجله ................... 211

شماري از دستاوردها .......................... 213

توفيق­ها و كاستي­ها .......................... 215

گذري بر راه طي شده .......................... 217

نشست با سَرگروه­هاي زيست­ شناسي و جمعي از دبيران مناطق تهران 220

نمونه­ ي ديگري از نشست با دبيران محترم زيست­ شناسي مناطق استان    224

برگزاري نخستين گردهمايي سراسري زيست­ شناسي كشور 225

نخستين سرمقاله ............................. 226

سرمقاله ..................................... 237

سخن سردبير................................... 239

سخن سردبير................................... 241

سخن سردبير.................................. 248

سخن سردبير................................... 250

بخش­هايي از سرمقاله .......................... 252

سرمقاله ..................................... 254

سخن سردبير.................................. 258

سرمقاله .................................... 261

بخش­ هايي از سخن سردبير........................ 262

از همكاري و تعامل صميمانه تا برخورد سليقه­اي، غيراصولي و غير اخلاقي  263

سرمقاله .................................... 266

يادكري از ستون نامه­ها و نوشته­ها ............ 269

شركت در مراسم نكوداشت 30 سال فعاليت و يكصدمين شماره مجله و ايراد سخنراني ..................................... 327

فصل 6 ـ يادكردي از مسؤوليت معاون دانشجويي دانشگاه تهران

نظري گذرا بر زيرمجموعه ­هاي حوزه­ي معاونت دانشجويي 330

الف) امور خدمات دانشجويي .................... 330

  1 ـ اداره­ي خدمات دانشجويي ................. 331

  2 ـ امور تغذيه (غذاخوري­ها و بوفه­ها) ....... 331

  3 ـ مجتمع كوي دانشگاه ..................... 331

ب) مركز بهداشت و درمان دانشجويان ............ 332

ج ـ امور فرهنگي و فوق برنامه ................ 333

د ـ امور تربيت بدني وتفريحات سالم ........... 333

ه‍ ـ مركز مشاوره و راهنمايي دانشجويي.......... 333

نمونه­ هايي از تلاش­هاي فوق­العاده دشوار، ‌امــا عاشـقانه ـ در مـسابقه­ ي همدلانـه براي خدمت به
دانشجويان ................................... 334

نمونه­ هايي از اقدامات ديگر.................... 337

يادي از ديدار و ميزباني زنده­يادان نلسون ماندلا، پروفسور عبدالسلام و هم­چنين پروفسور رضا و دكتر فدريكو مايور....... 341

دبيري و پيگيري كنگره بزرگداشت هفتصدمين سالگرد تولد مولوي 342

سخنراني در نهمين كنفرانس اتحاديه بين­المللي دانشگاه­هاي جهان    343

فصل 7 ـ تأسيس گروه آموزشي ژنتيک دانشگاه تربيت مدرس و مديريت آن

(1378-1364)

تاريخچه و روند تأسيس گروه و شروع فعاليت .... 356

برخي مسؤوليت­هاي مرتبط ...................... 358

مهندسي ژنتيك و اهمّ كاربردهاي آن (سخنراني راهبردي) 358

اشاره­اي بر نحوه­ي جايگزيني مديريت گروه........ 359

فصل 8 ـ نظري بر فعاليت­هاي دوره مديريت دانشكده علوم دانشگاه تهران
(1368-1365)

نظري بر شرايط پذيرش مديريت و نخستين گام­هاي راهبردي   364

گروه­هاي آموزشي و رشته­ هاي تحصيلي ............ 364

نمونه­ هايي از فعاليت­ها ...................... 368

يادي از حال و هواي آن سال­ها ................. 373

برگزاري بيستمين كنفرانس ـ بين­الملي ـ رياضي كشور 375

موزه­ي دانشكده­ي علوم ......................... 377

نمونه­اي از گزارش فعاليت­ها به همكاران محترم هيأت علمي و كاركنان دانشكده ............................................ 378

فصل 9 ـ پژوهشگاه (مرکز) ملي مهندسي ژنتيک و زيست­فناوري (1372-1366)

مقدمه و تاريخچه­ي كلي بنيان­گذاري ............ 386

مفاد كامل برخي از مواد اصلي اساسنامه (تعريف، هدف، وظايف) 387

ضرورت اطلاع ­رساني صادقانه و شفاف عملكرد مديريت­ها به مردم    390

تشکيلات سازماني .............................. 391

ارکان مرکز .................................. 391

ساختار پژوهشي وقت مرکز ...................... 394

تأمين و تربيت نيروي متخصّص و پژوهشگر.......... 394

طراحي و تصويب آرم مركز ...................... 397

توضيح مفاهيم اصلي نقوش آرم ................. 398

کتابخانه ................................... 398

آزمايشگاه­ ها ................................. 399

واحد کامپيوتر................................ 400

برخي طرح­هاي پژوهشي مصوّب مرکز ............... 400

فعاليت­هاي ارتباطي مرکز ...................... 401

الف) فعاليت­هاي انجام يافته .................. 401

طرح مجموعه­ي ساختماني مرکز .................. 402

زمين ....................................... 408

روند مطالعات................................ 409

برنامه ­ريزي فيزيکي و فضايابي ................. 410

تشريح عناصر طرح ............................. 411

  ساختمان مرکز پژوهش ........................ 411

  ساختمان باشگاه ............................ 412

  ساختمان آمفي ­تئاتر: ........................ 412

  ساختمان سازمان مرکزي ...................... 412

  ساختمان کلينيک مشاوره ژنتيک ............... 412

  ساختمان واحدهاي مسکوني کادر ............... 412

  ساختمان خوابگاه­هاي دانشجويان .............. 413

  ساختمان مهمانسرا .......................... 413

  ساخمان ژيمنازيوم .......................... 413

  ساختمان گلخانه­ هاي پژوهشي .................. 413

  ساختمان پايلوت­هاي پژوهشي .................. 414

  ساختمان مهد کودک .......................... 414

  ساختمان­هاي خدمات پشتوانه­اي ................ 414

نمونه­ هايي از مكاتبات با مديران بلندپايه ­ي وقت وزارت فرهنگ و آموزش عالي............................................. 415

اشاره­اي بر برخي فعاليت­هاي مركز .............. 427

ذكر خيري از حاميان گرانقدر مركز ............. 432

نمونه­ هايي از عملكرد وزير محترم وقت فرهنگ و آموزش عالي (72-68) در ارتباط با مركز ..................................... 433

سير و چگونگي گرفتن اجباري بخش قابل توجهي از زمين مركز     437

نمونه­اي از عملكرد وزير محترم وقت فرهنگ و آموزش عالي (شهريور لغايت بهمن 72) ......................................... 443

اعترافي از سَرِ درد ........................... 447

شيوه­ي بنيان­گذاري ............................ 448

نمونه­هايي از نامه­ها و نوشته­ها و درخواست مساعدت 450

از نكات مورد تأكيد در مكاتبات با مسؤولين .... 451

تلاش مستمر براي برخورداري از مساعدت­هاي رئيس­ جمهوري وقت      453

برخي از خاطره­ هاي ديدار با رئيس ­جمهور وقت .... 456

دستاوردهاي سفرِ (مأموريت) کوبا ............... 457

گزارشي پندآموز از يك نمونه از دستاوردهاي سفر 461

خاطره­اي از مسيرهاي رفت و برگشت سفر كوبا .... 464

شرکت در دوره پيشرفته تخصصي کشور مالت ....... 465

چگونگي عضويت کشور در مرکز بين ­المللي مهندسي ژنتيک و زيست فناوري     468

نخستين سمينار توجيهي مهندسي ژنتيك و زيست ­فناوري در كشور    469

در ميان نهادن ايده ايجاد مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك و زيست­فناوري با جهاد دانشگاهي وقت و ادامه ­ي چگونگي عضويت ................ 470

نحوه­ي خريد دفتر مرکزي ...................... 475

«بست­نشيني» در دفتر وزير..................... 478

چگونگي گرفتن نخستين رديف و اعتبار مرکز از مجلس شوراي اسلامي    478

گردنه­ هاي پيموده­شده براي تهيه­ي زمين مركز ..... 481

سخنِ نخست .................................... 487

پايانِ سخن، آغاز راه ......................... 489

شركت در كنفرانس­ها و كارگاه­ها ................ 492

معرفي برخي از مقاله ­ها، سخنراني­ها و گفت­وگوها.. 493

الف) مواردي از مقاله­ هاي تحليلي، مروري، علمي و آموزشي 494

ب ) مواردي از سخنراني­ها، مصاحبه­ ها و گفت­گوهاي نگارنده با صدا و سيما ............................................. 505

ج) شماري از مقاله­ هاي پژوهشي ارائه شده در گردهمايي­ها و کنفرانس­هاي داخلي ............................................. 509

د) برخي از مقاله­هاي علمي (ترويجي، فرهنگي، آموزشي، اجتماعي و كاربردي) ............................................. 514

شماري يادآوري و تأکيد ....................... 519

نظري گذرا بر موانع پيشاروي توسعه فراگير كشور و پيشنهادهايي براي گذر از آن .......................................... 522

يادآوري وعده­هاي رئيس محترم جمهوري جناب آقاي دكتر حسن روحاني   526

« آري، اين چنين بود برادر» .................. 529

چند دلنوشته عاشقانه.......................... 531

فصل 10 ـ تأسيس مجله بين­المللي علوم جمهوري اسلامي ايران

نظري بر سابقه­ ي تأسيس ....................... 545

رنجي بايد برد تا به گنجي دست يافت .......... 545

معرفي اعضاي هيأت تحريريه­ي مجله.............. 549

روند بررسي مقاله­ ها .......................... 550

نظري بر برخي از اقدامات انجام­ گرفته .......... 552

نمونه­اي از بي ­مهري و بي ­اعتنايي دور از انتظار.. 554

نخستين سرمقاله مجله بين‌المللي علوم (ج . ا . ا) مربوط به پاييز 1368 ............................................. 567

نخستين سرمقاله مجله بين­ المللي پزشكي جمهوري اسلامي ايران    570

شركت در نشست انجمن سردبيران خاورميانه........ 573

نظري بر برخي مكاتبات ........................ 574

نامه­اي به يك دوست عزيز ...................... 581

فصل 11 ـ تأسيس انجمن زيست­ شناسي ايران

اشاره­اي بر تأسيس انجمن و معرفي برخي از فعاليت­ها    588

معرفي هيأت مؤسس ............................ 590

اعضاي هيأت مديره اولين دوره.................. 591

فصل 12ـ دبير و عضو بورد ژنتيک پزشکي و مسؤول بازنگري برنامه ­هاي درسي ژنتيک انساني و پزشكي در مقاطع گوناگون (1371 ـ ادامه دارد)

مقدمه ...................................... 594

تأسيس و توسعه تحصيلات تكميلي، برنامه ­هاي آموزشي و بازنگري   596

وظايف هيأت­هاي ممتحنه و ارزشيابي.............. 597

برخي از فعاليت­ها، نامه‌ها و پيگيري­ها ........ 598

الف) نامه­ به دبير وقت كميته­ ي علوم پايه...... 598

ب) تدوين اساسنامه­ي ارائه‌ي خدمات تخصصي ژنتيك پزشكي    603

ج) نمونه­هايي از دغدغه­ ها و مصوبات بورد ژنتيك پزشكي    604

د) نمونه هايي از تلاش مستمر براي رفع چالش­ها، تخلفات، سوداگري­هاي بي پروا، نادرست و غير علمي و غيرقانوني در مسير ارائه­ ي درست خدمات تخصصي ژنتيك پزشكي........................................ 605

ه‍ ) اعتراض به اجراي دوره‌ي فلوشيب مولكولار پاتولوژي و سيتوژنتيك و تأسيس دوره­ي دكتراي ژنتيك پزشكي بدون مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ............................................ 615

شماري از تأكيدها ........................... 619

اعضاي هيأت ممتحنه و ارزشيابي رشته ژنتيك پزشكي 620

اشاره­اي بر درس ژنتيك پزشكي در رشته­ ي پزشكي .. 621

تأسيس انجمن ژنتيک پزشکي .................... 621

فصل 13 ـ تأسيس گروه آموزشي ژنتيک پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران و مديريت آن (1382-1377)

تاريخچه­ ي تأسيس ............................. 628

وظايف، مأموريت­ها و دستاوردها................ 629

برخي از فعاليت­ها............................ 631

مسؤوليت­هاي تكميلي........................... 632

برخي مكاتبات در راستاي تأسيس گروه .......... 633

دروس تدريس شده به دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران      635

نمونه­ هايي از دلايل تأخير در تأسيس گروه ...... 636

ضرورت راه­اندازي مركز تشخيص پيش از تولد ..... 653

گزارش فشرده از فعاليت­هاي گروه ژنتيك پزشكي پس از تأسيس     654

مكاتبه­ ي پاياني مديريت نگارنده با رئيس محترم ­وقت دانشگاه   659

ادغام گروه ژنتيك انساني دانشكده بهداشت با گروه ژنتيك پزشكي دانشكده پزشكي ...................................... 661

برخي از فعاليت­هاي علمي پژوهشي .............. 661

پايان ­نامه ­هاي شخصي .......................... 662

تهيه­ي مجموعه­ هاي درسي (درسنامه)، اسلايدها و تصاوير آموزشي براي دانشجويان ............................................ 663

اسامي و مشخصات کتاب­ها....................... 665

بيوتکنولوژي مولکولي ......................... 665

فرهنگ مهندسي ژنتيک .......................... 667

آموزش بيوتکنولوژي در مدارس.................. 669

اصول ژنتيک پزشکي اِمِري ....................... 673

ژنتيك مولكولي پزشكي در هزاره­ي سوم........... 681

طرح­هاي پژوهشي .............................. 687

  الف) عناوين طرح­هاي پژوهشي پايان يافته .... 687

  ب) عناوين طرح­هاي پژوهشي در حال اجرا ....... 690

فصل 14ـ با دانشجويان عزيزم ـ گل­هاي باغ زندگي

سرآغاز...................................... 694...

نمونه­اي از تلاش­هاي معلمي..................... 696

از دغدغه­ هاي هميشگي همراه با گذري بر كلاس درس و دستاوردهايش     698

از آموزش مرسوم تا آموزش راستين.............. 702

موانع پيشاروي جامعه­ي دانشجويي و جايگاه آنان. 705

توصيه­ هاي پدرانه به جوانان و دانشجويان عزيزم 708

نمونه­ هايي از مِهرورزي و محبت­هاي بي­شائبة دانشجويانم    714

تلاش­ مستمر براي بهره­گيري از نظرات و نقدهاي سازنده­ي دانشجويانم 749

فصل 15 ـ مهاجرت نخبگان از كشور

مقدمه ....................................... 776

راه حل چيست؟................................. 783

جهاني شدن و ضرورت تعامل علمي................. 788

فصل 16 ـ يادِ دوست

مقدمه ....................................... 794

معلم شهيد، دکتر علي شريعتي .................. 802

دكتر سيد جعفر شهيدي ......................... 821

علامه محمد تقي جعفري ........................ 825

دكتر ابوالقاسم گرجي.......................... 832

پروفسور حسين ميرشمسي........................ 835

دكتر محمود بهزاد ........................... 838

دكتر محمدابراهيم باستاني پاريزي ............. 840

حاج شيخ عبدالله نوراني.......................... 844

پروفسور محمد عبدالسلام ...................... 846

پروفسور فضل­الله رضا ........................... 849

سخن پاياني .................................. 853

فصل 17 ـ گفت‌وگو

سؤال: چرا كتاب را « تاوان عشق» نام نهاده‌ايد؟ به معيارهاي اصلي نگارش خاطرات خود نيز اشاره فرماييد.
............................................. 860

سؤال: جنابعالي از اوايل دهه‌ي هفتاد (و به‌طور مشخص از اواخر سال 1372 به بعد)؛ از شركت در عموم جشنواره‌ها، مسابقات علمي ـ پژوهشي و مديريت اجرايي، كنار كشيده‌ايد و ترجيح داده‌‌ايد در دفتر كارِ خود به امور آموزشي، پژوهشي دانشجويان و كارهاي علمي فرهنگي بپردازيد. چه شد كه چنين رويكردي را انتخاب كرديد؟ و آيا در اين مدت 24 سال گذشته از اين شيوه از زيستن
علمي ـ فرهنگي راضي هستيد؟.................... 871

سؤال: جنابعالي در كلاس‌هايتان، عموماً از دانش نظري و دستاوردهاي زيست‌شناسي به‌طور اعم و ژنتيك به‌طور خاص در راستاي تقويت و تعميق خداشناسي و بسياري از مباحث ديني بهره‌ مي‌گيريد. كتاب‌هاي شما و به‌ويژه كتاب تأليفي دو جلدي ژنتيك مولكولي در هزاره سوم نيز سرشار از اين تأكيدها و اشاره‌هاست، چه سودمندي و ضرورت بر اين روي­كرد را مترتب مي‌دانيد؟ 877

سؤال: جايگاه ژنتيك، مهندسي ژنتيك و زيست فناوري مولكولي را در جهان و كشور ما چگونه مي‌بينيد؟ و اساساً چرا اين دانش و فن اين‌همه اهميت راهبردي در حال و آينده دارد؟......................... 881

سؤال: آقاي دكتر براي استفاده‌ي مناسب از دانش و فنون راهبردي و در راستاي توسعه­ي فراگير و هدفمند کشور چه بايد كرد؟..... 889

سؤال: در ارتباط با دانش و فن‌هاي راهبردي مانند مهندسي ژنتيك و سازندگي‌هاي خود در اين زمينه در كشور، اگر سخني را براي تأكيد داريد، لطفاً بيان داريد و به توسعه کشور و نقش دانشگاه در آن نيز اشاره فرماييد؟    892

سؤال: حال که سخن به اينجا کشيد، باتوجه­به ديدگاه­هاي موافق و مخالف پيرامون سلامت ‌محصولات گياهي مهندسي ژنتيك­شده يا تراريخته، به­ويژه در كشور و اهميت راهبردي امنيّت غذايي؛ ديدگاه خود را بيان بفرماييد؟ 896

سؤال: آقاي دكتر آيا محصولات (تراريخته) در كشور ما هم مصرف مي­شود؟   900

سؤال: اگر اجازه فرماييد، مايلم يك سؤال متفاوت از شما بپرسم. شما اصول‌گراييد يا اصلاح طلب يا نوعي ديگر؟......... 900

سؤال: آقاي دكتر .... باتوجه­به مجموعه‌ي مطالب كتاب حاضر، در انتهاي اين مصاحبه­ي صريح، صميمي و صادق مايلم از شما درخواست كنم، نكته يا نكات پاياني و يا تأكيدي، كه مي‌دانم فراوان داريد، بفرماييد.     904

پيوست

محمدرضا نوري دلويي درگذر ايام به روايت تصوير 911

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است!

دفتر مرکزی: تهران، خیابان لبافی نژاد- بین فلسطین و ابوریحان- کوچه باقری پارسا- بن بست اول- پلاک4تلفن: 66477684ارتباط ویژه از طریق تلگرام: 09374098350